Loading
28 آبان 1397 - 12:53

کنار 23 معبر مجهز به سامانه سی پِی این طرح در 12 معبر دیگر شیراز اجرایی می شود

حاشیه خیابان ها معمولا مناسب ترین مکان برای پارک خودروست، چرا که صاحبان خودرو در نزدیک محلی که کار دارند، می توانند خودرو را بدون پرداخت هزینه و طی کردن مسافت طولانی پارک کنند. مردم این مکان ها را به پارکینگ های عمومی که در سطح شهر ایجاد شده ترجیح می دهند.

مدتی است طرح پارک حاشیه ای و سامانه یکپارچه مدیریت شهری سی پِی برای ساماندهی پارک های حاشیه ای اجرایی شده و مسوولان سعی دارند تا این طرح را در همه معابر شیراز اجرایی کنند. رانندگان با اجرای طرح سی پِی تنها نیم ساعت حق استفاده رایگان از توقفگاه های خودرو در حاشیه خیابان ها را دارند. این طرح هنوز فراگیر نشده تا از دغدغه شهروندانی که با خودرو در شهر تردد دارند، کاسته شود.

ساماندهی حاشیه خیابان ها

احمد کشاورز یکی از شهروندان شیرازی است که می گوید: با اجرایی شدن این طرح بسیاری از مشکلات مربوط به پارک خودروها حل می شود.

وی اعتقاد دارد در حال حاضر با اجرای طرح سی پِی وضعیت حاشیه خیابان ها کمی سروسامان گرفته و با این طرح مردم برای پارک خودروهایشان دغدغه چندانی ندارند. این شهروند ادامه می دهد: باید مردم را در اجرای چنین طرح هایی با مسوولان همکاری های لازم را داشته باشند.

شلوغی پارکینگ های عمومی

محسن کلانتری که ساکن یکی از شهرستان های طراف شیراز است و برای مراجعه به بیمارستان به شیراز آمده است، می گوید: اطلاعی از چنین طرحی نداشتم و ماشینم را در یکی از خیابان های منتهی به چهارراه زند پارک کرده بودم. وقتی برگشتم، برگ اخطاریه را زیر برف پاکن ماشین قرار داده بودند.

کلانتری می افزاید: پارکینگ های سطح شهر یا شلوغ هستند یا اینکه فاصله زیادی با مکان مورد نظر دارند و از روی اجبار باید ماشین را در حاشیه خیابان پارک کنیم.

تقسیم فضای پارک حاشیه ای به صورت مساوی

اشکان نامدار یکی از مغازه داران هسته مرکزی شهر شیراز در خصوص پارک حاشیه ای بیان می کند: اجرای طرح سی پِی موجب شده که فضای پارک حاشیه ای به طور مساوی در اختیار مشتریان قرار گیرد و راحتتر بتوانند خریدهای خود را انجام بدهند.

وی می افزاید: از سوی دیگر، مغازه داران و کسبه هم سعی کرده اند برای تردد از وسایل حمل و نقل عمومی با دوچرخه در فاصله مکانی بین مغازه و منزل استفاده کنند. این امر بدون شک در کاهش آلودگی هوا و ترافیک تاثیرگذار است.

نامدار ادامه می دهد: کسانی که به مدت زمان طولانی تری در سطح شهر کار داشته باشند خودروهای خود را در پارکینگ عمومی پارک می کنند. این اقدام در خلوت شدن پارکینگ های حاشیه ای سطح شهر موثر است.

این مغازه دار شیرازی اظهار می کند: ساماندهی وضعیت پارک خودروها در سطح شهر موجب می شود تا کاروبار ما نیز رونق بیشتری بگیرد چرا که در بعضی مواقع نبود جای پارک، مشتریان را از توقف در بازار منصرف می کند. آن ها ترجیح می دهند از مراکزی که خلوت تر هستند و جای پارک مناسبی دارند با آرامش کامل خرید کنند.

افزایش تعداد خودروها

زهرا رمضانی یکی از شهروندان شیرازی که اتومبیل خود را در یکی از فرعی های ملاصدرا پارک کرده می گوید: در سال های گذشته تعداد خودروها کمتر بود و به نوعی می توان گفت که با ظرفیت معابر همخوانی داشت. امروزه افزایش تعداد خودروها رانندگان را برای پارک خودرو با مشکل روبرو کرده است. این شهروند شیرازی ادامه می دهد: سال های بسیاری حاشیه معابر بدون هیچ نظمی برای پارک خودروها مورد استفاده قرار می گرفت. این پارک غیر اصولی مشکلاتی را برای شهروندان و مسافران ایجاد می کرد. اما اکنون نیاز است تا این مشکل ریشه ای حل شود.

مزایای اجرای طرح سی پِی

مدیرعامل شرکت آتی شهر هوشمند ایرانیان شعبه شیراز، مجری طرح سی پِی در گفت و گو با همشهری می گوید: طرح سامانه یکپارچه مدیریت شهری همزمان با چند کلان شهر ایران سال 1393 به صورت پایلوت در خیابان عفیف آباد شیراز اجرا شد. در حال حاضر نیز در 23 معبر شهری در حال اجراست و به زودی با افزایش 12 معبر دیگر در مجموع 35 معبر سطح شهر به این سامانه تجهیز می شوند.

امین عباسی ادامه می دهد: این طرح در چندین حوزه می تواند در کلان شهر شیراز تاثیرگذار باشد از جمله در زمینه محیط زیست، آلاینده های صوتی، ترافیک و...

وی اظهار می کند: وقتی شهروندی مجبور باشد برای پارک خودرو در حاشیه خیابان ها هزینه پرداخت کند قاعدتا سعی می کند از خودرو شخصی استفاده چندانی نکند.

عباسی بیان می کند: با اجرای طرح سی پِی از مدت زمان پارک خودرو و بالای نیم ساعت در حاشیه خیابان ها 60 تا 70 درصد کاسته شده است. طرح در نیم ساعت اول رایگان است ولی بعد از آن باید هزینه پرداخت شود و همشهریان برای اینکه مجبور به پرداخت هزینه برای پارک نباشند سعی می کنند تا قبل از نیم ساعت نسبت به محل پارک خودرو اقدام کنند.

وی به حضور ماموران در سطح شهر و خیابان هایی که جزو محدوده طرح هستند اشاره می کند و می گوید: هر مامور در محدوده تعیین شده به صورت دایره ای گشت زنی انجام میدهد تا حقی از شهروندان ضایع نشود. عباسی می افزاید: همه شهروندان در هر پست و مقامی باید به صورت برابر از خدمات این طرح بهره مند باشند. اگر شهروندی بیشتر از 30 دقیقه بدون داشتن برچسب سی پِی در پارکینگ حاشیه ای توقف کرده باشد با اول با قراردادن برگ اخطار روی ماشین  او را از مسئله فوق آگاه کرده و در صورت تکرار جریمه خواهند شد.

این مسوول اضافه می کند: اجرای طرح فوق باعث خالی شدن پارکینگ های عمومی نشده و مردم را بیشتر برای رفتن به سمت این پارکینگ ها ترغیب می کند. زیرا هزینه پارکینگ های عمومی به مراتب کمتر از هزینه هایی است که در پارک حاشیه ای خیابان ها برای خودرو پرداخت می کنند.

وی درباره اینکه مردم و به خصوص کسبه و کسانی که در خیابان های جدید که در طرح فوق جای می گیرند چگونه آگاهی پیدا می کنند می گوید: ماموران ما به صورت حضوری کسبه و ساکنان معابر مورد نظر را آگاه می کنند و با نصب تابلو و بروشور نیز سایر شهروندان مطلع می شوند.

ایجاد کیوسک های دوچرخه سواری

مدیر شعبه آتی شهر هوشمند ایرانیان مجری طرح سی پِی در شیراز به ایجاد کیوسک دوچرخه در کنار پارکینگ های شهر اشاره می کند و می گوید: شهروندان می توانند با پارک کردن خودروهای خود در پارکینگ های عمومی شهر برای انجام کارها از کیوسک های دوچرخه تعبیه شده در کنار پارکینگ ها دوچرخه تحویل گرفته و برای انجام کارهای خود با دوچرخه اقدام کنند.

عباسی می افزاید: تقریبا در طول روز نزدیک به 25 هزار تراکنش پارک در محدوده طرح سی پِی صورت می گیرد. انشعاب های خیابان زند حدفاصل میدان زند تا نمازی، چهارراه پارامونت و ملاصدرا نقاط شلوغی هستند که بیشترین پارک در حاشیه خیابان های شیراز را به خود اختصاص می دهند.

معضل کمبود محل توقف

یک کارشناس شهرسازی در شیراز می گوید: امروزه معضل کمبود محل توقف وسایل نقلیه به خصوص در منطق مرکزی شهر گریبانگیر اکثر شهرهای بزرگ است. علی کامیاب ادامه می دهد: مدیریت پارکینگ یکی از مولفه های اصلی مدیریت ترافیک است. کمبود پارک های غیر خیابانی منجر به افزایش پارک حاشیه ای و کاهش عرض خیابان و در کل اخلال در سیستم ترافیک می شود. وی اظهار می کند: البته اجرای طرح های مناسب نظم بخشی به معابر هسته مرکزی شهر، فضاهای پارک حاشیه ای معابر را هم به صورت عادلانه تقسیم می کند تا تمام شهروندان بتوانند به میزان مساوی از فرصت پارک حاشیه ای معابر بهره مند شوند. این کارشناس شهرسازی می گوید: شهر شیراز از دیرباز به دلیل موقعیت گردشگری و داشتن مکان های تاریخی و وجود قطب پزشکی همواره در ایام مختلف سال به ویژه در تعطیلات پذیرای مسافران بسیاری از سراسر کشور است. بنابرین این شمار فراوانی از آن ها وارد شهر شده و حداقل برای ساعاتی از روز به گشت و گذر در معابر شهر می پردازند و نیاز به مکانی برای پارک خودرو خود دارند. علاوه بر این مسافران افراد ساکن شیراز نیز حداقل در روز ساعاتی را با وسایل نقلیه شخصی به سطح شهر می آیند. کامیاب اضافه می کند: نیاز است که تمهیدات لازم برای پارک خودروهای این مسافران اندیشیده شود. یکی از راهکارهای مناسب، پارک حاشیه ای است که چندسالی می شود در سطح شهر شیراز اقدامات مناسبی در این زمینه صورت داده شده است.

انتهای پیام.روزنامه همشهری. سه شنبه. 4 مهر 96. شماره 7208