Loading
01 مهر 1397 - 03:58
15 مهر 1395
2,330 بازدید

نبود محل مناسب برای پارک خودرو، امروزه دغدغه شهروندان بسیاری از کشورهاست

به گزارش جام جم، بالارفتن قیمت خودرو تنها دلیلی نیست که  می توان به بهانه آن وسوسه های خیال انگیز خرید خودرو را از سر بیرون کرد، قیمت بنزین و قطعات هم شاید کمی در راندن این وسوسه ها از سرتان تاثیرگذار باشد، اما وقت گیر ترین و جانفرساترین مشکلی که می­تواند نیمی از ا ین مهم را به دوش کشیده و تاحدودی به فراموش کردن رانندگی در خیابا ن های کلان شهرها کمک کند، معضلی به نام جای پارک است که تقریبا همه رانندگان هر روز با آن دست به گریبانند. کابوس تابلوهای توقف مطلقا ممنوع، پارکینگ های مملو از خودرو در مراکز اصلی شهر و کناره خیابان ها که برای ایستادن عابران نیز جایی یافت نمی شود، چه برسد به خودروها، همگی می توانند دست به دست هم داده و باعث شوند یا با تاخیر بسیار به محل کار خود برسید یا به اجبار خیلی زودتر از خواب بیدار شوید تا شاید بتوانید در نبرد فشرده و تنگاتنگ پیدا کردن جای پارک برای خودروی خود، پیروز از میدان بیرون بیایید، یا در بهترین شرایط بیرون آوردن خودرو را از پارکینگ خانه فراموش کرده و دل به دریای سیستم حمل و نقل عمومی بزنید! کمتر پیش می آید که مشکلات شهری، تنها به یک شهر از جهان یا حتی یک کشور خاص اختصاص داشته باشد. امروزه مشکل جای پارک در بسیاری از شهرهای بزرگ جهان به معضل تبدیل شده و از این رو می­توان آن را معضلی بین ا لمللی نامید.  ناهمخوانی سرعت توسعه صنعت خودروسازی و توسعه زیرساخت های شهری درا کثر شهرهای بزرگ جهان، بویژه شهرهایی که بخشی از کشورهای در حال توسعه به شمار می روند، شکاف بزرگی به نام معضل جای پارک ایجاد کرده است. سال گذشته تعداد کل خودروهای جهان بیش از 600 میلیون دستگاه تخمین زده شده است، رقمی که بسرعت رو به رشد است، بویژه در چین و دیگر بازارهای روبه رشد خودرو مانند هندوستان، و نکته ا ینجاست:  همه این خودروها را باید جایی از جهان پارک کرد! اران بن جوزف، پرفسور معماری فضاهای شهری مساحت فضای پارک در MIT و نقشه برداری در آمریکا را برابر مساحت پورتریکو تخمین زده ا ست، یعنی بیش از 8959 کیلومتر مربع، و البته وی معتقد است این مساحت می تواند حتی بیشتر بوده و هم اندازه جامائیکا یا قطر باشد، برابر 12 هزار و 170 کیلومتر مربع. آمریکا بسیار وسیع است و از این رو فضاهای وسیعی را نیز برای ا ختصاص دادن پارک خودروها درا ختیار دارد. البته در شهرهایی مانند نیویورک به دلیل محدودتر بودن فضاهای شهری به جای پارکینگهای مسطح، پارکینگ های طبقاتی رواج بیشتری دارند. کشورهای اروپایی اما به دلیل محدودیت فضا، مشکلات بیشتری برای پارک کردن خودروهای خود دارند. برای مثال در بریتانیا بیش از 28 میلیون خودرو وجود دارد که بیشتر عمر خود را در خانه ها سپری می کنند. در حقیقت یک خودرو در بریتانیا به صورت متوسط 80درصد از زندگی خود را در خانه پارک است، 16 درصد را در جایی بجز خانه پارک شده و تنها 4 درصد از عمرش در حرکت ا ست. در شهرلندن، در هر ثانیه 800 خودرو پارک می شوند، به بیانی دیگر در هر ثانیه 800 خودرو به فضای پارک نیاز دارند، وا ین در حالی است که یافتن جای پارک در این شهر، بویژه در مرکز شهر، به هیچ وجه کار ساده ای نیست و اگر هم جایی برای پارک کردن پیدا شود، فضای پارک برای مدتی محدود، معمولا برای دو ساعت و به بهایی بسیار بالا درا ختیار راننده قرار می­گیرد، البته پارکینگ ها در این شهر پس ا ز ساعت 18 و 30 دقیقه رایگان خواهند بود. براساس آمارهای سال 2010 اگر کلانشهر بودن را بر مبنای جمعیت 10 میلیون نفر بگذاریم، چین ا زهشت کلانشهر برخوردار و ا گر بر مبنای جمعیت پنج میلیون نفری باشد، از 23 کلانشهر برخوردار است. همچنین 221 شهر چین نیز بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارند. چنین جمعیتی نیازمند ساخت 50 هزار آسمانخراش بیش ا ز 30 طبقه است و درا ین شرایط تصور کردن فضای پارک مورد نیاز برای رفع نیاز فضای پارک برای ساکنان این برج ها، خارج از حد توان است. مجله اکونومیست در گزارشی عنوان کرده بود با توجه به رشد جمعیت در چین، تعداد کل خودروهای این کشور در سال 2050 به اندازه کل خودروهای جهان در سال2010 خواهد رسید. تعداد خودروها در پکن طی دهه گذشته دو برابر شده و به پنج میلیون رسیده است، در حالی که فضای پارک خودروها در این شهر تنها 740 هزار تخمین زده شده است. این شرایط با افزوده شدن قیمت پارکینگ ها وخیم تر نیز شده، به شکلی که آمار حملات پرخاشگرانه و درگیری با پارکبانان در این شهر دو هفته پس از افزوده شدن قیمت پارک، به 30 مورد رسید. از دیگر مشکلاتی که چینی ها برای فضای پارک با آن دست به گریبانند، شفاف نبودن قانون اختصاص دادن فضای پارک به خریداران آپارتمان های مسکونی است و معمولا در قرارداد ها، اشار های واضح و مستقیم به اختصاص دادن فضای پارکن شده است، از سویی دیگربسیاری از مدیران آپارتمان ها و برج ها در پکن، فضای پارک ساکنان را در ازای دریافت کرایه پارک درا ختیار آنها قرار می دهند و در صورتی که ساکنان با پرداخت کرایه ماهانه موافقت نکنند، این فضا به افرادی دیگر اجاره داده خواهد شد. هندوستان نیز به عنوان یکی از پرجمعیت ترین کشورهای جهان با مشکلات زیادی در زمینه فضای پارک مواجها ست. این کشور یازدهمین بازار بزرگ خودروهای سواری جهان به شمار می رود که براساس تخمین ها تا سال 2020 هندوستان به سومین بازار بزرگ جهانی خودرو تبدیل خواهد شد. از این رو برای آماده سازی این کشور برای آینده پرخودرویی که در پیش دارد، مذاکرات فراوانی برای تغییر قوانین و مصوبات ا نجام گرفته ا ست و در عین حال دولت ا ین کشور نیز روی تولید سازوکار های جدید و راه حل های مدرن برای رفع معضل فضای پارک متمرکز شده است.  با این همه، حقیقت این ا ست که زیرساخت های هندوستان تا انطباق یافتن با ا ستانداردهای جهانی، راهی طولانی در پیش دارد و از سوی دیگر روزانه تعداد زیادی خودرو به خیابان های شهرهای هندوستان افزوده می شوند، برای مثال هر روز 1200 خودروی جدید وارد خیابان های دهلی شده و به جمعیت خودروهای شهرا فزوده می شود، به این ترتیب روزانه 1200 خودروی جدید به فضای پارک نیاز دارند. کشورهای مختلف متناسب با موقعیت جغرافیایی و محیط شهرها، زیرساختهای شهری و بودجه ای که در اختیار دارند، برای رفع مشکل پارکینگ برنامه های مختلفی را    ارائه و اجرا کرده­اند، بنای پارکینگهای طبقاتی عظیم، ارتقای سیستم حمل و نقل عمومی، دریافت کرایه برای خدمات ا ستفاده از فضای پارک در خیابان های شهر و افزایش سالانه این هزینه ها از جمله راه حل های رایجی ا ست که درکشورهای مختلف به ا جرا درآمد ه اند که البته رشد فزاینده جمعیت و درنتیجه، خریداران خودروهای سواری،بسیاری از این راه حل ها را به بن بست کشانده و  بی­ نتیجه گذاشته اند.