Loading
شما اینجا هستید:
  • خانه
  • اخبار
  • از سامانه یکپارچه مدیریت شهری «سی پِی» چه می‌دانید/درآمد این طرح کجا هزینه می‌شود

 

«سی پِی» طرحی است که بر اساس آن، هزینه توقف خودرو در حاشیه بعضی از خیابان های شیراز به صورت مکانیزه اخذ می شود.
به گزارش شیرازه، شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که خودروی خود را در کنار یکی از خیابان های شیراز پارک کرده باشید و بعد ار بازگشت برگه‌ای که بی شباهت به جریمه نیست بروی ماشین خود ببینید و از خود بپرسید این برگه چیست؟ 
از سامانه یکپارچه مدیریت شهری «سی پی» چه می‌دانید؟/درآمد این طرح کجا هزینه می‌شود
خوب که به حاشیه خیابان نگاه می کنید یک تابلو نظرتان را جلب می کند که برروی آن تصویر پارک ممنوع است و عبارت «به استثنای دارندگان شناسه پرداخت الکترونیک(شپا)» حک شده است.
از سامانه یکپارچه مدیریت شهری «سی پی» چه می‌دانید؟/درآمد این طرح کجا هزینه می‌شود
این برگه توسط ماموران کنترل و نظارت بر روی ماشین شما گذاشته شده، برگه (سی پِی cpay) حکایت از اجرای طرح سامانه یکپارچه پارک خودرو دارد، که توسط شهرداری،سازمان همیاری شهرداری ها و نظارت پلیس راهور شیراز و با هدف ایجاد نظم بیشتر در معابر اصلی شهر و همچنین تشویق مردم برای استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی به جای خودرو شخصی در برخی معابر شهر شیراز از اواخر سال گذشته در حال اجراست.

این طرح پس از ناکامی طرح هایی مانند؛ خط‌کشی معابر برای توقف خودروها، نصب پارکومتر هوشمند‌، نصب تابلو و حضور پارکبانان که نتوانستند پارک‌ های حاشیه ‌ای را سامان بدهد، از اواخر سال گذشته در برخی از شهرها از جمله شیراز در حال اجرا است و عامل انسانی هیچ اراده و تأثیری بر هزینه‌ های دریافتی ندارد.

از سامانه یکپارچه مدیریت شهری «سی پی» چه می‌دانید/درآمد این طرح کجا هزینه می‌شود

 

(سی پی) طرحی است که هزینه توقف خودرو در حاشیه بعضی از خیابان های شیراز به صورت مکانیزه اخذ می شود. در حال حاضر خیابان های سمیه، مشکین فام، معالی آباد، ستارخان و بلوار پاسداران، معدل، اردیبهشت، هدایت، سید جمال اسدآبادی، شهید فقیهی، هفت تیر و شوریده ی شیرازی شامل این طرح می شود.
از سامانه یکپارچه مدیریت شهری «سی پی» چه می‌دانید؟/درآمد این طرح کجا هزینه می‌شود

هزینه محاسبه توقف در حاشیه خیابان طبق این طرح، برای خودروهایی که از یک تا ۳۰ دقیقه در حاشیه خیابان پارک می کنند، رایگان است اما هنگامی که زمان توقف از ۳۰ دقیقه فراتر برود، خودرو مذکور مشمول پرداخت هزینه می شود.

بر این اساس، رانندگان خودروهایی که در کنار خیابان توقف می کنند، در یک ساعت اول هشت هزار ریال، یک ساعت دوم و سوم ۱۰ هزار ریال، یک ساعت چهارم ۱۲ هزار ریال و از یک ساعت پنجم به بعد به ازای هر ساعت توقف ۱۵ هزار ریال از شارژ آن ها کم می شود.

 

 

برای بهرمندی از این سیستم مکانیزه، شهروندان می‌ توانند جهت ثبت نام با همراه داشتن کارت خودرو و بیمه نامه شخص ثالث به دفاتر پیشخوان خدمات دولت و یا وب سایت www.c-pay.ir مراجعه نمایند و سپس با ثبت اطلاعات خودرو، ضمن دریافت شناسه  پرداخت الکترونیک در سامانه جامع اطلاعاتی، آن را روی شیشه خودرو نصب کنند.  مأموران کنترل و نظارت نیز با استفاده از دستگاه های هوشمند دستی قادراند تا اطلاعاتی مثل مدت زمان پارک، اعتبار و هزینه کسرشده را به آنان بازگو نمایند.
از سامانه یکپارچه مدیریت شهری «سی پی» چه می‌دانید؟/درآمد این طرح کجا هزینه می‌شود
در این طرح رانندگان تنها مشخصات خودروی خود را از طریق پارکبان ها به مرکز مخابره می‌ کنند و زمان توقف هر خودرو نیز در فضای پارک از این طریق مشخص خواهد شد. در نهایت هم مالکان خودروها هزینه پارک خودرو را از طریق حساب شهروندی پرداخت خواهند کرد و در صورتی که هزینه پارک حاشیه‌ای از طریق حساب شهروندی پرداخت نشود، تصویر خودروی متخلف به پلیس ابلاغ خواهد شد و اعمال قانون از این طریق صورت می گیرد.

احسان کدخدایی مدیرعامل شزکت «آتی شهر»  با اشاره به نحوه همکاری پلیس با سازمان آتی شهر می گوید: طبق قراردادی که با پلیس داریم چند مامور در اختیار سازمان است که به صورت میدانی به رفع معایب طرح پارک حاشیه ای کمک می کنند.
از سامانه یکپارچه مدیریت شهری «سی پی» چه می‌دانید؟/درآمد این طرح کجا هزینه می‌شود
وی با اشاره به اشتباهات فردی گفت: اگر اشتباهی صورت گیرد و شهروندی که هزینه پارک حاشیه ای پرداخت کرده جریمه شود  فرد می تواند به سازمان مراجعه کند و سازمان آتی شهر سعی میکند تا جلوی ضایع شدن حقوق شهروندان را بگیرد.

به گفته مسئولین شهرداری شیراز، درآمد حاصل از اجرای این طرح تا پایان هرسال توسط خزانه به حساب شهرداری ها واریز می گردد تا جهت احداث پارکینگ در همان شهر هزینه کنند. از سویی قرار است، طرح کنترل هوشمند پارک حاشیه‌ای در ۳۵ خیابان شیراز  اجرا شود.

 

حق نگر عضو شورای اسلامی شیراز  در گفتگو با شیرازه درباره این طرح می‌گوید: طرح ساماندهی پارک حاشیه ای خیابان ها بر اساس ماده 15 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی رسمیت دارد که هر شهروند برای پارک خودرو خود در خیابان های مورد نظر باید هزینه پارک را بپردازد.

وی در ادامه گفت: مجری این طرح سازمان همیاری شهرداری ها است که جذب نیرو و آموزش داده است تا خطاهای فردی را به حداقل برسد.
جانشین رئیس پلیس راهور نیز در این باره با اشاره به مشکلات موجود در اخذ هزینه دستی پارک حاشیه‌ای خودرو که توسط پارکبان‌ها انجام می‌شود، می گوید: از نظر پلیس اخذ دستی پول توسط پارکبان‌ها هیچ توجیهی ندارد و ما تاکید ویژه‌ای در اخذ الکترونیکی و مکانیزه پارک‌های حاشیه‌ای داریم.
وی در ادامه می گوید: مردم باید بدانند با توجه به اصل بودن اخذ الکترونیکی هزینه پارک حاشیه‌ای خودرو، پلیس هیچ‌گونه اعمال قانونی در خصوص اماکنی که به دستگاه‌های مکانیزه و پارکومتر مجهز نیستند انجام نخواهد داد. و گرفتن هزینه توقف به صورت دستی خلاف قانون است.
از سامانه یکپارچه مدیریت شهری «سی پی» چه می‌دانید؟/درآمد این طرح کجا هزینه می‌شود
یکی از پارکبان ها نیز به خبرنگار شیرازه می گوید: درآمد ما از طریق شرکت پرداخت می شود و هزینه ای از خودروها نمی گیریم.