Loading
شما اینجا هستید:
23 آبان 1395
255 بازدید

برخی می گویند، تا تبدیل شیراز به یک پارکینگ بزرگ روزهای زیادی باقی نمانده است. این البته در شرایطی است که خودروهای بسیاری هم روزانه از شهرستان ها به شیراز می آیند و بر تعداد خودروهای موجود می افزایند. چه این که ناصر شمس، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز می گوید: خودروهای بسیاری از شهرستان ها به صورت خوابگاهی به شیراز می آیند و ترافیک شهر را بیشتر می کنند. این طور که محیط زیست فارس می گوید، شمار خودروها در شیراز بیش از 500 دستگاه است که این یعنی یک خودرو از هر 3 نفر جمعیت اما آن طور که محمد فرخ زاده، رییس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز به گزارشگر «خبرجنوب» می گوید، روزانه 350 خودرو در شیراز پلاک می شود، اما هیچ خودرویی از رده خارج نمی شود؛ فرخ زاده پیش بینی می کند که با این وضع شیراز به زودی تبدیل به یک پارکینگ بزرگ شود: اگر این شمار را بر روزهای غیرتعطیل سال ضرب کنید، میبینید که سالانه یکصد هزار دستگاه خودرو به خیابان های شیراز افزوده میشود اما آیا خیابانهای این شهر چنین ظرفیتی دارد؟

او ادامه میدهد: حرف ما این است که شیراز این قدر ظرفیت ندارد و باید حمل و نقل عمومی و زیرساخت ها را تقویت کرد. ضمنا باید در گوشه گوشه شهر، خدمات به گونه ای تقویت شود که مردم برای خرید ناچار نباشند به مرکز شهر بیایند. چه اینکه در خیابان های شهرهای بزرگ جهان هم وضع این گونه است که به صورت آمایشی مشخص میکنند هر محله به چه خدماتی نیاز دارد و همان خدمات را در آن نقطه فراهم می کنند تا مردم دسترسی سریعی به امکانات داشته باشند.

رییس سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری شیراز همچنین بر این باور است که باید در برابر 350 خودرویی که روزانه به خیابان های شیراز میآید، دولت همان تعداد خودرو را هم از رده خارج کند

با این وصف روشن است که پویش هایی چون «سه شنبه های بدون خودرو» می تواند مرحمی بر درد راه بندان در خیابان های شیراز باشد؛ همان طور که گفته شد، ترافیک جز آلودگی هوا خسارت های بسیار زیاد دیگری را هم به بار می آورند. چه بسیارند کسانی که تصور می کنند برای روانی حرکت، باید بافت های تاریخی شهر را تخریب و تبدیل به خیابان کنند و این میراث فرهنگی را نابود می کند که باید این نسل آن را نگهداری کرده و به نسل بعد منتقل کند.

این است که به باور کارشناسان دلسوز، چاره ترافیک شیراز نه بزرگراه و پل بلکه مترو، سامانه اتوبوس های تندرو، تراموا و در مجموع حمل و نقل عمومی توسعه یافته در کنار فرهنگ سازی برای استفاده نکردن از خودروهای شخصی و به ویژه خودروهای تک سرنشین است. این است که پویش «سه شنبه های بدون خودرو» میخواهد این فرهنگ را جا بیندازد.