Loading
شما اینجا هستید:
  • خانه
  • اخبار
  • توزیع بیش از 86 هزار برچسب سی پِی در شیراز

یکی از مشکلاتی که این روزها به ویژه در شهرهای بزرگ و مراکز پرتردد، شاهد آن هستیم کمبود فضای پارک خودرو است ودر کمتر خیابانی است که بتوانید حداقل یک جای پارک برای خودرویتان پیدا کنید. در این میان چند سالی  است که در بسیاری از کشورهای جهان به یک مدل جدید برای تامین محل پارک خودروها دست یافته اند و آن دریافت هزینه پارک از خودروهایی بود که قصد پارک در کنار خیابان های مرکزی شهر را داشتند.

در شیراز نیز از جندی پیش طرح کارت پارک تحت عنوان«سی پِی» یا همان «سیستم پرداخت یکپارچه » به اجرا درآمده و با اجرای آن شاهد کاهش توقف و پارک خودرها در حاشیه خیابان های شلوغ شهر هستیم وهمشهریان شیرازی کمتر با مشکل نبود محل پارک خودرو در کنار خیابان ها مواجه هستند.

مدیرعامل شرکت آتی شهر هوشمند ایرانیان وابسته به سازمان همیاری شهرداری های استان، مجری اجرای طرح «سی پِی» در شیراز در گفت گو با «خبر جنوب» در این رابطه اظهار داشت: سازمان همیاری شهرداری ها سال 92 تفاهم نامه ای را با بنیاد نخبگان فارس به امضا رساند و قرار شد مطابق با اهداف این بنیاد که در خصوص تجاری سازی طرح های برآمده از این بنیاد است چند طرح این بنیاد تجاری سازی شود.

دکتر احسان کدخدایی افزود: در همین راستا بحث تجاری سازی3 پروژه اساسی از جمله پروژه اصلاح کننده قیر، سیستم اتوماتیک آرماتوربندی ودر نهایت پروژه «سی پِی» ( کارت پارک هوشمند) در بستر آی تی که چند سال قبل در جشنواره خوارزمی جایزه ویژه برای آن دریافت کردم در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: در این ارتباط 2 پروژه از 3 پروژه فوق از جمله پروژه اصلاح کننده قیر در شیراز و چند شهر دیگر کشور همچون تهران، تجاری سازی شد.

کدخدایی گفت: در همین راستا نیز مجموعه آتی شهر از ابتدای بهمن ماه سال 93 کار خود را در یک اتاق در باغ مهر جوان با سرمایه اولیه 100 میلیون تومان آغاز  کرد و در جلسات مشترکی که با مجموعه ITS شهرداری شیراز، متشکل از نمایندگان دانشگاه شیراز، دانشگاه صنعتی شیراز و نمایندگان شهرداری داشتیم مقرر شد پروژه کارت پارک هوشمند که بعدها به نام «سی پِی» یا همان (سیستم پرداخت یکپارچه) تغییر نام داد به صورت پایلوت و آزمایشی در خیابان عفیف آباد اجرا شود که این کار انجام شد و در جریان اجرای این پروژه چون این کار برای اولین بار به صورت کاملاً عملی و استاندارد انجام می شد طرح ارزیابی تاثیرات اجتماعی و فرهنگی (اتاف) را نیز در دستور کار قرار دادیم همانگونه که مستحضر هستید در طرح های اتاف مطالعات در سه بخش قبل، زمان و بعد از اجرا پروژه انجام می شود.

مدیرعامل شرکت آتی شهر هوشمند ایرانیان ادامه داد: پس از اجرای موفقیت آمیز این طرح در خیابان عفیف آباد، 2 خیابان مشکین فام و سمیه نیز برای اجرای آزمایشی طرح در اختیار ما قرار گرفت که از ابتدای تیرماه تا آبان ماه پروژه در این خیابان ها اجرا شد و همزمان اجرای طرح در 35 خیابان شهر توسط شورای ترافیک استان تصویب گردید.

وی افزود: بر این اساس مقرر شد این مصوبه در 3 فاز اجرا شود که در فاز اول ودوم هر کدام 14 خیابان و در فاز سوم نیز 7 خیابان انجام شود ودر حال حاضر فاز اول این مصوبه در 14 خیابان در حال اجراست.

وی با اشاره به نوع فعالیت شرکت های دانش بنیان، گفت: در آتی شهر از کمک دولتی استفاده نکردیم و فعالیت در اینجا دارای چندین مرحله است که مرحله اول ایده پردازی وارائه ایده های نو، مرحله دوم رشد و حضور سرمایه گذاران و مرحله سوم توسعه ایده است که ایده به صورت پایلوت ارائه و سرمایه گذاران حاضرند برای آن سرمایه گذاری کنند.

کدخدایی افزود: در این پروژه نیز سرمایه گذاری زیادی انجام می شود که در راستای اجرای پروژه از 2 بانک شهر و پارسیان پیشنهاد همکاری داشتیم و طی فرآیندی با مجموعه پارسیان به توافق رسیدیم.

وی با اشاره به جذب نیروهای متخصص در این پروژه، گفت: یکی دیگر از نقاط قوت این پروژه، جذب فارغ التحصیلان دانشگاه شیراز به صورت خاص در مجموعه است و اکثر پرسنل فنی ما از نخبگان هستند و در حوزه فنی ما 30 نیروی متخصص را به کار گرفتیم و هنوز هم به 30 نیروی متخصص دیگر نیازمندیم. درحوزه ستادی واداری نیز 25 نیرو مشغول به کار هستند.

وی با اشاره به اشتغال زایی انجام شده در اجرای این طرح، افزود: علاوه بر این در حال حاضر 80 نفر نیرو برای اجرای این طرح به کار گرفته ایم که تا 200 نفر می تواند افزایش یابد و در سال 95 نیز می توانیم 300 فرصت شغلی مستقیم و تا دو برابر آن به صورت غیر مستقیم اشتغال ایجاد کنیم. البته این اول راه است و هنوز جای کار بسیاری داریم.

وی اظهار داشت: یکی دیگر از مواردی که آتی شهر به دنبال آن است پرداخت های خرد شهری از جمله سینما، اتوبوس و سایر موارد با استفاده از کارت است و تمامی استاندارهای داخلی در آن استفاده شده است.

وی ادامه داد: اگر آتی شهر را یک مثلث فرض کنیم  یک ضلع آن «سی پِی»، ضلع دیگر تاسیسات و پرداخت های خرد شهری و ضلع سوم حمل ونقل هوشمند یا ITS است.

کدخدایی با اشاره به کنترل ترافیک از راه دور و نیز اندازه گیری میزان ترافیک به عنوان برخی ویژگی های سیستم حمل ونقل هوشمند، گفت: رویکرد «سی پِی» ایجاد کیف پول خودرو بود اما در ادامه توانستیم خدمات دیگری نظیر پارکینگ یا پرداخت عوارض آزادراه ها و خودروهایی عبوری و حتی استفاده از آن برای پرداخت هزینه خدمات عمومی خودرو مانند تعمیرات و هزینه سوخت را نیز در آن داشته باشیم

وی با اشاره به استفاده از این سیستم در چندپارکینگ عمومی شهر تا پایان سال، افزود: در حال حاضر 70هزار برچسب «سی پِی»  توزیع شده که تا 400 هزار برچسب نیز می تواند افزایش یابد. بر طبق قانون، پول حاصل از کارت پارک ابتدا به خزانه واریز و بعد از خزانه بازگشته وصرف خدمات مربوط به ساخت پارکینگ می شود.

وی اضافه کرد: بر طبق قانون، یکی دیگر از موارد اجرای پروژه، استفاده از تجهیزات الکترونیک و عدم ردو بدل شدن پول نقد است و مورد دیگر آن بود که برای پارک خودرو زیر نیم ساعت هزینه ای دریافت نشود که «سی پِی» تنها سامانه ای است که توانایی این کار را دارد.

مدیر عامل شرکت آتی شهر هوشمند ایرانیان گفت: بر طبق آمارهای به دست آمده ما دریافتیم که 60درصد مردم کمتر از نیم ساعات کنار خیابان ها پارک می کنند.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از شروط اجرای این طرح آن بود که عوامل مجری طرح باید دارای برخی استاندارها باشند که در این راستا ما تمامی تلاش خود را به کار بستیم تا از ماموران آموزش دیده، تحصیل کرده و افرادی که مهارت انجام این کار را دارند استفاده کنیم و اولین مجموعه ای هستیم که حتی از تعدادی از بانوان در اجرای پروژه استفاده کردیم، گرچه در این راه چالش هایی نیز داشتیم که معاونت حمل و نقل از ما حمایت کرده و با حضور بانوان شاهد نظم بیشتری در اجرای پروژه بوده ایم و برخورد با مردم مثبت تر بوده است.

وی توجه به نوآوری را از ویژگی های آتی شهر برشمرد و گفت: یکی دیگر از ویژگی های آتی شهر در خصوص پروژه «سی پِی» آن است که در مجموعه فضاها، بازارها و فروشگاه های اینترنی برای خرید آنلاین ایجاد می شود به عنوان مثال ما با برخی شرکت ها مانند ایساکو یا بیمه ها صحبت می کنیم  تا به دارندگان کارت های ما تخفیف هایی ارائه دهند و از آن می توانیم در اجرای طرح شهر هوشمند نیز استفاده  کنیم.

کدخدایی افزود: شرکت آتی شهر به عنوان یک شرکت دانش بنیان و متصل به یک نهاد عمومی غیر دولتی، یکسری رسالت های اجتماعی را نیز بر عهده دارد که در این ارتباط یکی از مواردی که ما اجرا کردیم حمایت از مسابقات مربوط به بازیافت، کنفراس های علمی و اجرای برخی برنامه های مربوط به شهروندان و همکاری با برخی هیات های ورزشی بوده است.

وی در خصوص اعتراض برخی ساکنان و ادارات خیابان های محل اجرای طرح «سی پِی»، از ارائه برخی خدمات به سکنه این مناطق خبر داد و گفت: با توجه به این موضوع ودر راستای حفظ حقوق شهروندان این مناطق به زودی فراخونی را در سامانه «سی پِی» برای این افراد خواهیم داشت و برای ساکنان و اداراتی که دولتی و عام المنفعه هستند کارت پارک رایگان صادر و به برخی از مراکز دیگر نیز که در مراکز عمومی یا برخی بیمارستان ها ، ادارات و بانک ها هستند نیز تخفیف هایی داده می شود اما این شامل مراکز و بیمارستان های خصوصی و یا اصناف نمی شود.

وی ادامه داد: البته این برچسب ها نیز به گونه ای است که این تخفیف تنها در خیابان محل سکونت و یا اداره آن ها اعمال می شود و پارک در سایر خیابان ها شامل تخفیف نخواهد شد.

مدیر عامل شرکت آتی شهر با اشاره به فعالیت شعب این شرکت در برخی شهرهای دیگر از جمله تهران و کاشان و چند شهر دیگر از توسعه «سی پِی» در نقاط مختلف کشور طی 2سال آینده خبر داد و گفت : «سی پِی » در سال 96 جامعه آماری بزرگی را در خود جای می دهد و در یک برنامه سه ساله و هدف کوتاه مدت، ما تا سال 98به دنبال جذب 3 میلیون مشترک هستیم و حتی با برخی خودرو سازها مذاکره کرده ایم که هنگام ترخیص خودروها آن را به همراه برچسب «سی پِی» تحویل دهند و ما نیز یک شارژ به عنوان هدیه اولیه به آنها ارائه می دهیم.

کدخدایی افزود: البته در راستای  تکریم شهروندان، بسته های ویژه ای برای گروه های مختلف همچون مجموعه های خصوصی دیده شده، از جمله بسته های خدمتی به شهروندان ارائه می شود که به صورت روزانه، هفتگی و ماهیانه است و 20درصد، نسبت به شارژ  موردی هزینه کمتر دارد.

وی اضافه کرد: «سی پِی» در افق آینده خود حتی در شبکه مرکزی به دنبال آن است که به دارندگان برچسب «سی پِی» با استفاده از وای فای، اینترنت رایگان ارائه دهد.

کدخدایی درخصوص کمبود برخی زیرساخت های مورد نیاز از جمله حمل و نقل در کاهش پارک خودروها در کنار خیابان ها نیز گفت: توسعه حمل ونقل عمومی از ارکان اصلی توسعه پایدار است و یکی از سوالاتی که همواره مطرح می شود این است که چگونه ترافیک را کاهش دهیم. در این میان ابتدا برخی بحث اجرای زیر ساخت هایی نظیر پل و تقاطع را مطرح کردند و بعد از آن بحث توسعه حمل و نقل عمومی مطرح شد، اما اینها تنها یک رکن از این کار است و رکن دوم استفاده از کنترل هوشمند در رفت و آمد بود ولی در نهایت همه به این نتیجه رسیدند که بهتر است مردم به اصل خود بازگردند و به جای استفاده از خوردوهای آلاینده شخصی از حمل و نقل عمومی و یا وسایط نقلیه ای مانند دوچرخه استفاده کنند.

وی ادامه داد: البته به طور قطع با وجود سیستم های هوشمند کنترل ترافیک زودتر به مقصد می رسیم و باید زیر ساخت های عمومی را توسعه دهیم اما استفاده از حمل ونقل عمومی و پاک می تواند تاثیر گذاری زیادی داشته باشد.

مدیر عامل شرکت آتی شهر هوشمند ایرانیان در پایان از راه اندازی کمپین اطلاع رسانی و فرهنگ سازی «سی پِی» در شیراز خبر داد.