Loading
شما اینجا هستید:
  • خانه
  • اخبار
  • سی پِی طرحی ناشناخته با موافقان و مخالفان پرو پاقرص

حسین سلطان پور-سرویس گزارش

این روزها اگر خودرویتان را در یکی از خیابان های سمیه، مشکین فام، معالی آباد، ستارخان و بلوار پاسداران، معدل، اردیبهشت، هدایت، سید جمال اسدآبادی، شهید فقیهی، هفت تیر و شوریده ی شیرازی بدون توجه به تابلوهای جدید، پارک کنید، موقع برگشت با کاغذی روی شیشه ماشین خود مواجه خواهید شد که بی شباهت به برگ جریمه نیست.

تعجب نکنید، این برگه ای که روی ماشین شما الصاق شده، حکایت از اجرای طرح سامانه یکپارچه پارک خودرو (سی پِی)
است که توسط شهرداری شیراز و سازمان همیاری شهرداری ها با نظارت پلیس راهور شیراز و با هدف ایجاد نظم بیشتر در معابر اصلی شهر و همچنین تشویق مردم برای استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی به جای خودرو شخصی در برخی معابر شهر شیراز از اواخر سال گذشته در حال اجراست.

این طرح پس از ناکامی طرح هایی مانند؛ خط‌کشی معابر برای توقف خودروها، نصب پارکو متر هوشمند‌، نصب تابلو و حضور پارکبانان که نتوانست پارک‌ های حاشیه ‌ای را سامان بدهد، از اواخر سال گذشته در برخی از شهرها از جمله شیراز در حال اجرا است و عامل انسانی هیچ اراده و تأثیری بر هزینه‌ های دریافتی ندارد.

برای بهرمندی از این سیستم مکانیزه، شهروندان می‌ توانند جهت ثبت نام با همراه داشتن کارت خودرو و بیمه نامه شخص ثالث به دفاتر پیشخوان خدمات دولت و یا وب سایت www.c-pay.ir مراجعه نمایند و سپس با ثبت اطلاعات خودرو، ضمن دریافت شناسه پرداخت الکترونیک در سامانه جامع اطلاعاتی، آن را روی شیشه خودرو نصب کنند. مأموران کنترل و نظارت نیز با استفاده از دستگاه های هوشمند دستی قادراند تا اطلاعاتی مثل مدت زمان پارک، اعتبار و هزینه کسرشده را به آنان بازگو نمایند. 
در این طرح رانندگان تنها مشخصات خودروی خود را از طریق پارکبان ها به مرکز مخابره می‌ کنند و زمان توقف هر خودرو نیز در فضای پارک از این طریق مشخص خواهد شد. درنهایت هم مالکان خودروها هزینه پارک خودرو را از طریق حساب شهروندی پرداخت خواهند کرد و در صورتی که هزینه پارک حاشیه‌ای از طریق حساب شهروندی پرداخت نشود، تصویر خودروی متخلف به پلیس ابلاغ خواهد شد و اعمال قانون از این طریق صورت می گیرد.

هزینه محاسبه توقف در حاشیه خیابان طبق این طرح، برای خودروهایی که از یک تا ۳۰ دقیقه در حاشیه خیابان پارک می کنند، رایگان است اما هنگامی که زمان توقف از ۳۰ دقیقه فراتر برود، خودرو مذکور مشمول پرداخت هزینه می شود.
بر این اساس، رانندگان خودروهایی که در کنار خیابان توقف می کنند، در یک ساعت اول هشت هزار ریال، یک ساعت دوم و سوم ۱۰ هزار ریال، یک ساعت چهارم ۱۲ هزار ریال و از یک ساعت پنجم به بعد به ازای هر ساعت توقف ۱۵ هزار ریال از شارژ آن ها کم می شود.

اجرای این طرح علی رغم ناشناخته بودن دارای مزیت هایی همچون سهولت در پرداخت عوارض پارک حاشیه‌ای از طریق تلفن همراه، پیامک، کارت‌های اعتباری و تحت وب، بهسازی ساختار کنترل و نظارت خودروهای پارک شده، مدیریت، نظارت و کنترل مالی عوامل اجرایی پارک حاشیه‌ای و سهولت در ثبت خودروهاست اما از سویی با انتقادهای جدی روبروست. بسیاری از شهروندان، مدت زمان رایگان بودن توقف در حاشیه خیابان ( که نیم ساعت تعریف شده) را منصفانه نمی دانند و می گویند؛ در کلانشهری همچون شیراز، انجام کوچکترین کار حداقل به یک تا دو ساعت زمان می برد و خصوصا کسانی که در اطراف این خیابان ها مشغول به کارند، برای آن ها به صرفه نیست که ۶ تا ۷ ساعت خودرو خود را در حاشیه خیابان پارک کنند. از سویی، حداقل زمان(۳۰ دقیقه) رایگان بودن طرح، به این صورت محاسبه می شود که وقتی فردی در یک خیابان مشمول طرح سی پی ۱۰ دقیقه توقف کند و همان روز یا روز دیگر در یک خیابان دیگری که طرح در آن اجرا می شود ۲۰ دقیقه توقف داشته باشد، عملا تخفیف نیم ساعته این فرد به پایان می رسد و در اولین توقف بعدی، بایستی هزینه پرداخت کند. یکی دیگر از انتقادهایی که به این طرح وارد است، تعرفه بالای آن است. خیلی از کسانی که در این خیابان ها خودرویشان را پارک می‌ کنند در همین اطراف مشغول به کار هستند، لاجرم باید روزانه ۶ تا ۸ ساعت، بابت اجرای طرح کنترل هوشمند پارک حاشیه‌ای خودرو هزینه پرداخت کنند که این مقدار هزینه، کسب و کار آن ها را با چالش مواجه می کند و لذا برای این‌که این طرح با نارضایتی مواجه نشود متولیان آن بهتر است برای کسبه و افرادی که در این خیابان مشغول به کار هستند، تخفیف و مزایا قائل شوند.

البته موضوع زمانی نگران کننده می شود، که فردی بخواهد یک شبانه روز، از سرناچاری خودرو خود را در حاشیه خیابان پارک کند. برای پارک یک خودرو در خیابان ۱۰ متر مربع فضا نیاز است، اگر قرار باشد یک ماشین در طی روز در یک فضای پارک حاشیه ای شهر شیراز توقف داشته باشد باید روزانه ۳۰ هزار تومان هزینه پرداخت کند که این میزان هزینه در ماه به ۹۰۰ هزار تومان می رسد. در حالی که یک آپارتمان ۶۰ متری در یکی از مناطق متوسط شیراز ماهیانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان اجاره بها نیاز دارد و این یعنی نرخ پارکینگ، از اجاره بها منزل مسکونی بیشتر است!

برخی نیز بر این باورند؛ این طرح درد کمبود پارکینگ را در شیراز دوا نخواهد کرد چرا که بیشتر از اینکه مشکل مردم را حل کند برای شهرداری سودآور است و این طرح برای کسانی که اهل شیراز نیستند نیز مشکل ایجاد خواهد کرد چرا که آن‌ها برای یک  روز نمی ‌توانند شناسه ‌هارا خریداری کنند.

با این وجود، همه می دانند ساماندهی پارک حاشیه خیابان ها همیشه مسائل و مشکلات خاص خود را داشته و این طرح نیز مانند طرح های پیشین فراز و نشیب هایی خواهد داشت و به نظر می رسد در شهری مانند شیراز که هنوز تمامی زیر ساخت های حمل و نقل آن از جمله مترو آماده نیست، تعرفه های بالای طرح «سی پی» جز فشار آوردن به صاحبان خودروهای شخصی، چندان فایده ای به حال ترافیک سرسام آور شهر نخواهد بود. اگر متروی شیراز به طور کامل به بهره برداری می رسید و تمامی استاندارد های لازم در اتوبوسرانی برای شهروندان فراهم بود آن زمان، لوکس کردن تردد با خودرو قطعا مورد ستایش قرار می گرفت.
به گفته مسئولین شهرداری شیراز، درآمد حاصل از اجرای این طرح  تا پایان هرسال توسط خزانه به حساب شهرداری ها واریز می گردد تا جهت احداث پارکینگ در همان شهر هزینه کنند. از سویی قرار است، طرح کنترل هوشمند پارک حاشیه‌ای در ۳۵ خیابان شیراز از جمله خیابان‌های عفیف‌آباد، مشکین‌فام، سمیه، ستارخان، پاسداران، دکتر شریعتی (معالی‌آباد)، معدل، اردیبهشت، هدایت، اسدآبادی، شهید فقیهی، فلسطین، هفت تیر، شوریده شیرازی، بعثت، جمالی، نشاط، ارم، آزادی، جهاد سازندگی، ربانی، رودکی، سعدی، تختی، فردوسی، حراف، وصال، خیام، انوری، اهلی، لطفعلی‌خان زند، رحمت، قانی‌نو، فخرآباد و عدالت اجرا شود امیدواریم، درآمد اجرای این طرح مکانیزه در این ۳۵ خیابان پر تردد که به احتمال زیاد هنگفت نیز خواهد بود، دقیقا طبق آن چه قانون پیش بینی کرده، صرف اجرا و توسعه پارکینگ در سطح شهر شود تا هم کمبود پارکینگ در شیراز مرتفع شود و هم بستر اجرای طرح ترافیک فراهم گردد و  هم طرح به همه اهداف خود برسد.