Loading
شما اینجا هستید:
  • خانه
  • اخبار
  • «سی ‌پِی» ؛ طرحی با موافقان و مخالفان بسیار

«سی ‌پِی» ؛ طرحی با موافقان و مخالفان بسیار

نویسنده: محمد بادپر‌ شیراز- خبرنگار همشهری

اگر این روزها شما نیز خودرویتان را در یکی از خیابان‌های اردیبهشت، معدل و یا هدایت بدون توجه به تابلوهای جدید پارک کرده و موقع برگشتن با کاغذی شبیه به برگ جریمه رو‌ به رو شده‌ باشید شاید مانند خیلی‌ها به این سؤال فکر کرده اید که چرا خیابان را می فروشند...

ناراضی‌ها از دلایل خود می‌گویند
«رضا عباسی» در خیابان اردیبهشت به دنبال ماموری که این برگه را روی خودرویش الصاق کرده است می‌گردد. او می‌گوید: شهرداری از این تصمیمش فقط به دنبال کسب درآمد بوده و  اصلا نگران دردسرهای مردم نیست.
وی می‌افزاید: خیلی از کسانی که در این خیابان خودرویشان را پارک می‌کنند در همین اطراف مشغول به کار هستند و برایشان واقعا صرف نمی‌کند که روزی 5 تا 6 هزار تومان کرایه پارک پرداخت کنند.« مجتبی رجب زاده» یکی دیگر از شهروندانی که خودرو خود را در این خیابان پارک کرده است نیز می گوید: از روزی که این طرح اجرایی شده است خیابان‌ها بسیار خلوت تر شده‌اند چرا که خیلی از افراد قیمت پارک در خیابان‌ها را حتی گران تر از پارکینگ‍ های عمومی و خصوصی می‌دانند.
وی اضافه می کند: گرفتن این مبلغ کرایه در حالی است که هیچ تعهدی نیز از سوی دریافت کنندگان این مبالغ در قبال نگهداری از خودروها از سوی شهرداری به رانندگان داده نشده است و این خود باعث شده که مردم فکر کنند شهرداری دارد خیابان‌ها را می‌فروشد.«مرضیه حشمتی» یکی دیگر از رانندگان نیز با طعنه به همشهری می‌گوید: شهرداری واقعا لطف کرده که نیم ساعت اول را رایگان کرده است، شما برای انجام کوچکترین کار در شیراز حداقل به یک تا دو ساعت وقت نیاز دارید.
وی معتقد است: این طرح درد کمبود پارکینگ را در شیراز دوا نخواهد کرد چرا که بیشتر از اینکه مشکل مردم را حل کند برای شهرداری سودآور است. این طرح برای کسانی که اهل شیراز نیستند نیز مشکل ایجاد خواهد کرد چرا که آنها نیز برای یک  روز نمی‌توانند شناسه‌ها را خریداری کنند.

ترویج استفاده از حمل و نقل عمومی
«احمدرضا شیروانی» یکی از شهروندان شیرازی در این خصوص می‌گوید: چنین طرح‌هایی اگر به صورت گسترده اجرا شود می‌تواند فرهنگ استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را گسترش دهد. برای خیلی‌ها که برای کوچکترین کارشان هم از خودرو استفاده می‌کنند دیگر صرف نمی‌کند که با خودرو شخصی تردد کنند.وی با تاکید بر اینکه باید در کنار این گونه اقدامات، فرهنگسازی و در عین حال امکانات مورد نیاز مانند تامین پارکینگ‌های عمومی نیز دردستور کار شهرداری قرار بگیرد یادآور می‌شود: متاسفانه فرهنگ خوبی از نظراستفاده از خودرو شخصی در بین ما حاکم نیست و نیاز است در این گونه رفتارها تجدید نظرهایی صورت بگیرد.

تسریع در هوشمندسازی
برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با نایب‌رئیس کمیسیون حمل ‌و نقل و ترافیک شورای اسلامی شیراز گفت و گو کرده ایم. وی می گوید: در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک، مسئله «هوشمندسازی» در چند زمینه سیاست‌گذاری شده که شورای اسلامی شهر شیراز سعی کرده است این موارد را تسریع ببخشد.
«سید احسان اصنافی» می‌افزاید: سیاست کلی شورا و شهرداری شیراز تقویت هوشمندسازی در حوزه حمل ‌و نقل است که در این زمینه می‌توان به مواردی مانند نظارت و پایش مستمر تخلفات از طریق دوربین‌های نظارت تصویری، رصد و جمع‌آوری اطلاعات سیستم‌ های ناوگان حمل‌ونقل عمومی و اطلاع رسانی به شهروندان اشاره کرد.  
این عضو شورا که طرح «سی. پی» را یکی از مصادیق هوشمندسازی در حوزه ترافیک می‌داند اضافه می‌کند: بنابر تعاریف شهرسازی، حاشیه خیابان محل پارک موقت است و اگر شهروندی بخواهد خودرو خود را پارک کند و به منزل برود یا کاری را در مکانی تجاری و اداری پیگیری کند باید از پارکینگی که در ملک خود تامین کرده و یا از پارکینگ عمومی استفاده کند.
اصنافی با بیان اینکه حاشیه خیابان‌ها بنابر اصول شهرسازی و ترافیکی تنها برای استفاده 10 دقیقه تا حداکثر 30 دقیقه قابل توجیه است بیان می‌کند: بیشترین گلایه‌ها را کسانی می‌کنند که از حاشیه خیابان‌ ها برای مدت زیادی در طول روز استفاده می‌کردند.

فراز و نشیب در اجرای طرح ‌
وی با اشاره به اینکه این روند در شیراز فراز و نشیب‌ های بسیاری داشته است، اضافه می‌کند: در مقاطعی حاشیه معابر پارک ممنوع اعلام و در مقطعی دیگر «کارت پارک» تعریف شد که به سبب مشکلات استمرار نداشت اما در مقطعی که کار رها شد و تصمیم مدیریتی در این حوزه اجرا نمی‌شد شهروندان مشاهده کردند که جای پارک اصلی توسط خودروهای ثابت پر می‌شود و پارک‌های موقت، لاین دوم خیابان را اشغال می‌کنند که این موضوع علاوه بر ایجاد سد معبر و معضلات فراوان ترافیکی به سبب کاستن از عرض عبوری خیابان، خطراتی را نیز متوجه عابران پیاده می کرد.
این عضو شورای اسلامی شهر شیراز ادامه می‌دهد: در این خصوص مطالعات زیادی انجام شد تا به این نتیجه رسیدیم که بحث پارک هوشمند را در حاشیه خیابان‌ها اجرایی کنیم که خوشبختانه به نظر می‌رسد با استقبال خوب شهروندان مواجه شده است.
وی اضافه می‌کند: پارک خودرو در طرح «پارک هوشمند» تا نیم ساعت در حاشیه خیابان رایگان و از نیم ساعت به بعد با توجه به زمان اشغال مبلغی دریافت و بنابر افزایش زمان هزینه بیشتر می‌شود. وی ادامه می‌دهد: با این طرح افرادی که به پارک طولانی ‌مدت نیاز دارند به سبب بالا رفتن هزینه به استفاده از پارکینگ‌های عمومی و خصوصی راغب می‌شوند و همین امر کاهش اشغال عرض خیابان و ترافیک‌های ناشی از آن را در پی دارد.

نیاز شیراز به تغییر رویکرد
از سوی دیگر یک کارشناس حوزه ترافیک به همشهری می‌گوید: در سایر حوزه ‌های ترافیکی هوشمند سازی به معنای جمع‌آوری هوشمند داده‌ها، جمع‌آوری بانک اطلاعات و  نظارت و پایش مستمر از طریق ابزارهای هوشمند بوده ضمن این‌که مدیریت حمل و تخلیه بار در قالب کارت ‌های هوشمند و استقرار سامانه‌های کنترل و مدیریت هوشمند پروژه از طریق دوربین‌های کنترلی نیز از دیگر موارد هوشمند‌سازی است.«یعقوب محمدی» می‌افزاید: به سبب حجم بالای ترافیک در این کلانشهر، شیراز به تغییر رویکرد از ساختار سنتی به سامانه نوین و هوشمند ترافیک شهری با هدف کنترل و مدیریت چراغ های تقاطع‌ها برای کاهش تخلفات رانندگی و حرکت روان خودروها که اکثر شهرهای بزرگ دنیا و کشورمان به این روش روی آورده‌اند، نیاز اساسی دارد.
وی با اشاره به اینکه حمل و نقل هوشمند یکی از جدیدترین و موثرترین راهکارهای مدیریت ترافیک است اضافه می‌کند: ایده بکارگیری سیستم ‌های هوشمند حمل و نقل این است که می‌تواند در جهت اجرای اهداف و برنامه‌های ترافیکی افق تازه‌ای برای دستیابی به تحرک پویا و روان در جامعه ارتباطی، اطلاعات و ارائه خدمات بهتر به شهروندان ایجاد کند.