Loading
شما اینجا هستید:
  • خانه
  • اخبار
  • حتی یک نفر نباید از اجرای طرح کارت پارک در شیراز احساس نارضایتی کند

حتی یک نفر نباید از اجرای طرح کارت پارک در شیراز احساس نارضایتی کند

زهرا مطهری- نیم نگاه 

مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز گفت: طرح سامانه یکپارچه پارک خودرو (سی پِی) با هدف ساماندهی و کاهش ترافیک و رفاه و آسایش بیشتر شهروندان اجرا می شود.

به گزارش «نیم نگاه» محمد فرخ زاده، روز پنجشنبه در نشست خبری با خبرنگاران افزود: طرح کارت پارک در قالب طرح سی پِی و با هدف ایجاد نظم بیشتر در معابر اصلی شهر و همچنین تشویق مردم برای استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی به جای خودرو شخصی در برخی معابر شهر شیراز در حال اجراست.

وی با اشاره به اینکه سازمان همیاری شهرداری های استان فارس پیمانکار اجرای این طرح است، عنوان کرد: در طرح قدیمی تر دریافت وجه به شکل دستی و به وسیله صدور قبض انجام می شد؛ اما در طرح سی پِی تمام پرداخت ها به شکل مکانیزه انجام می شود.
فرخ زاده افزود: این طرح هم اینک در هسته مرکزی شهر و ۳۵ خیابان پُرتردد شهر شیراز در حال اجراست و مقرر شده در سه فاز اجرایی شود.

مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز بیان کرد: درآمد حاصل از اجرای این طرح به حساب خزانه واریز می شود و پس از آن به شهرداری شیراز و سازمان همیاری فارس به عنوان متولیان و مجریان طرح پرداخت می شود.

فرخ زاده افزود: تمام درآمد حاصله باید صرف اجرا و توسعه پارکینگ در سطح شهر شود و در هیچ جای دیگری نمی توان 
 آن را هزینه کرد.

وی ادامه داد: برچسب های طرح سی پِی شامل موقت و دائم است و شهروندان می توانند این برچسب ها را از طریق دفاتر پیشخوان دولت تهیه و به روش های مختلفی از جمله از طریق پیامک و یا مراجعه به سایت c-pay.ir، اعتبار مورد نیاز را خریداری کنند.
به گفته ی وی مقرر شده که ۱۲۰ هزار برچسب در اختیار سوپرمارکت ها و کیوسک های روزنامه فروشی قرار گیرد تا شهروندان بتوانند در صورت لزوم برچسب‌ها را از این محل ها تهیه کنند.

وی در مورد هزینه محاسبه توقف در حاشیه خیابان هم گفت: خودروهایی که از یک تا ۳۰ دقیقه در حاشیه خیابان پارک می کنند از پرداخت هزینه توقف معاف هستند؛ اما هنگامی که زمان توقف از ۳۰ دقیقه فراتر برود، خودرو مذکور مشمول پرداخت هزینه می شود.
فرخ زاده افزود: بر این اساس، رانندگان خودروهایی که در کنار خیابان توقف می کنند، در یک ساعت اول هشت هزار ریال، یک ساعت دوم و سوم ۱۰ هزار ریال، یک ساعت چهارم ۱۲ هزار ریال و از یک ساعت پنجم به بعد به ازای هر ساعت توقف ۱۵ هزار ریال از شارژ آن ها کم شود.

وی گفت: بررسی ها نشان می دهد که تاکنون بیش از ۶۰ درصد توقف های حاشیه خیابان کمتر از ۳۰ دقیقه بوده است و یکی از اهداف نیز همین است تا از توقف طولانی مدت خودروها در حاشیه خیابان جلوگیری کنیم.

مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با انتقاد از به کار بردن برخی الفاظ مانند خیابان فروشی در مورد اجرای طرح کارت پارک گفت: به کار بردن این الفاظ کار درستی نیست؛ چراکه زندگی در شهر ادب و آداب خاص خود را دارد.

وی با اشاره به ضرورت فرهنگ سازی برای استفاده از پارکینگ های طبقاتی توسط مردم گفت: آنچه مسلم است با این حجم خودرو نمی شود ترافیک را کنترل کرد و بایستی مردم در این خصوص برای کنترل وضعیت ترافیکی شهر همکاری های لازم را با مسئولین داشته باشند. 


به گفته ی وی شهر ظرفی است که در مرور زمان به پارکینگ بزرگ تبدیل می شود و از این رو برای کنترل این وضعیت شهروندان باید در برابر ارائه خدمات هزینه آن را پرداخت نماید. 

وی بیان کرد: البته ما قبول داریم که در بحث ناوگان حمل و نقل عمومی با مشکلات و کمبودهایی مواجه هستیم؛ اما به دنبال این هستیم تا به مرور این کاستی ها را جبران کنیم و با انجام اقداماتی از جمله راه اندازی خطوط بی.آرتی (اتوبوس های تندرو) و سایر خطوط قطار شهری شیراز، حمل و نقل عمومی درون شهری را تقویت کنیم.

مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با تأکید بر اینکه نباید حتی یک نفر از اجرای طرح کارت پارک در خیابان های شیراز احساس نارضایتی کند، گفت: چنانچه شهروندان در مورد اجرای طرح سامانه یکپارچه پارک خودرو (سی پِی c-pay) نظر، پیشنهاد یا انتقادی دارند، می توانند از طریق سامانه ۱۳۷ شهرداری شیراز و سامانه ۳۰۰۰۱۳۷۷۴۷ سازمان حمل و نقل و ترافیک با ما در ارتباط باشند.

فرخ زاده افزود: همچنین شماره تلفن همراه ۰۹۳۳۵۵۶۹۶۸۱ نیز برای دریافت پیام های صوتی، تصویری، فیلم ها و تصاویر مرتبط با اجرای این طرح از طریق شبکه وایبر و واتساپ در نظر گرفته شده است. مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری های استان فارس هم گفت: برای اجرای طرح کارت پارک، علاوه بر کارهای تحقیقاتی، حدود ۲ سال بررسی میدانی انجام شد و موافقت شهرداری با اجرای این طرح در حقیقت اعتماد به گروهی از نخبگان بود که برای اجرای آن کوشش بسیار کردند.

حسین اربابی افزود: اجرای این طرح از خیابان عفیف آباد آغاز شد و امروز در خیابان های سمیه و مشکین فام، معالی آباد، ستارخان و بلوار پاسداران، معدل، اردیبهشت، هدایت، سید جمال اسدآبادی، شهید فقیهی، هفت تیر و شوریده ی 
شیرازی نیز در حال اجرا می باشد. 

وی افزود: شهروندان می توانند هرگونه نظر، انتقاد و پیشنهاد خود را از طریق شماره تلفن ۳۶۳۰۳۰۷۰ مطرح کنند.