Loading
شما اینجا هستید:
  • خانه
  • اخبار
  • نایب‌رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شیراز: دریافت هزینه برای پارک خودرو بیش از 30 دقیقه در شیراز

نایب‌رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شیراز:

دریافت هزینه برای پارک خودرو بیش از 30 دقیقه در شیراز

 

نایب‌رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز گفت: بنابر تعریف در طرح «پارک هوشمند» تا نیم ساعت پارک خودرو در حاشیه خیابان رایگان و از نیم ساعت به بعد با توجه به زمان اشغال ارقامی از مالکان دریافت می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، سید احسان اصنافی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک «هوشمندسازی» در چند بعد سیاست‌گذاری شده که شورای اسلامی شهر شیراز سعی کرد این موارد را تسریع ببخشد.

وی افزود: سیاست کلی شورا و شهرداری تقویت هوشمندسازی در حوزه حمل‌ونقل است که در این زمینه مواردی از قبیل نظارت و پایش مستمر تخلفات از طریق دوربین‌های نظارت تصویری و رصد و جمع‌آوری اطلاعات سیستم‌های ناوگان حمل‌ونقل عمومی و اطلاع‌رسانی به شهروندان قابل اشاره است.

این عضو شورا طرح «سی پی» را یکی از مصادیق هوشمندسازی در حوزه ترافیک ذکر و بیان کرد: بنابر تعاریف شهرسازی، حاشیه خیابان پارک موقت است و اگر شهروندی بخواهد خودرو را پارک کند و به منزل برود یا کاری را در مکانی تجاری و اداری پیگیری کند باید از پارکینگی که در ملک خود تأمین کرده یا پارکینگ عمومی استفاده کند.

اصنافی ابراز داشت: حاشیه خیابان بنابر اصول شهرسازی و ترافیکی تنها برای استفاده 10 دقیقه تا حداکثر 30 دقیقه قابل توجیه است و پارک دائم محسوب نمی‌شود.

وی تصریح کرد: این روند در شهر شیراز فراز و نشیب‌های بسیاری داشته چنانکه در مقاطعی حاشیه معابر پارک ممنوع اعلام و در مقطعی دیگر «کارت پارک» تعریف شد که به سبب مشکلات استمرار نداشت اما در مقطعی که کار رها شد و تصمیم مدیریتی در این حوزه اجرا نمی‌شد شهروندان مشاهده کردند که جای پارک اصلی توسط خودروهای ثابت پر می‌شود و پارک‌های موقت، لاین دوم خیابان را اشغال می‌کنند که این موضوع علاوه بر ایجاد سد معبر و معضلات فراوان ترافیکی به سبب کاستن از عرض عبوری خیابان، خطراتی را متوجه عابران نیز می‌ساخت.

این عضو شورا افزود: در همین راستا مطالعات انجام و تصمیم گرفته شد بحث پارک هوشمند در حاشیه خیابان‌ها اجرایی شود.

وی متذکر شد: بنابر تعریف در طرح «پارک هوشمند» تا نیم ساعت پارک خودرو در حاشیه خیابان رایگان و از نیم ساعت به بعد با توجه به زمان اشغال ارقامی از مالکان دریافت شده و بنابر افزایش زمان هزینه بیشتر می‌شود.

اصنافی اضافه کرد: با این طرح افرادی که نیازمند به پارک طولانی‌مدت هستند به سبب بالا رفتن هزینه به استفاده از پارکینگ‌های عمومی و خصوصی راغب می‌شوند و همین امر کاهش اشغال عرض خیابان و ترافیک‌های ناشی از آن را در پی دارد.

وی در ادامه اظهار داشت: در سایر حوزه‌های ترافیکی نیز هوشمندسازی به معنای جمع‌آوری هوشمند داده‌ها و جمع‌آوری بانک اطلاعات، نظارت و پایش مستمر از طریق ابزارهای هوشمند است ضمن این‌که مدیریت حمل و تخلیه بار در قالب کارت‌های هوشمند و استقرار سامانه‌های کنترل و مدیریت هوشمند پروژه از طریق دوربین‌های کنترلی، از دیگر موارد هوشمند‌سازی است.