Loading
شما اینجا هستید:
  • خانه
  • اخبار
  • شیرازی‌ها از خوب و بد «پارک حاشیه‌ای» می‌گویند

برای ساماندهی وضعیت نابسامان پارک خودروها در کنار خیابان‌های پرتردد شیراز،

نویسنده: علیرضا عیسوی‌ شیراز- خبرنگار همشهری

این روزها مسئولان برای حل بحران ترافیک راه حل‌های مختلفی را پیشنهاد می‌دهند. به تازگی برای نخستین بار در کشور برای ساماندهی وضعیت نابسامان پارک خودروها در کنار خیابان‌های پرتردد، «طرح کنترل هوشمند پارک حاشیه ای خودرو» اجرا شده است و مسئولان قصد دارند در ماه‌های آینده با گسترش این طرح در مناطق مرکزی شهر، چهره جدیدی برای خیابان‌های شیراز تعریف کنند.

نیاز به پارکینگ عمومی
«منصور ولی نواز» از کسبه خیابان عفیف آباد درمورد اجرای طرح پارک حاشیه ای خودرو در این خیابان می‌گوید: هرچند که این طرح باعث ایجاد نظم در پارک خودروها شده اما تاثیری در کاهش ترافیک این خیابان شلوغ شیراز نداشته است و هنوز هم در ساعات اوج تردد شاهد پارک دوبل خودرو‌ها و ترافیک سنگین این معبر هستیم.
وی می‌افزاید: مشکل اصلی ترافیک خیابان عفیف آباد حتی با یکطرفه کردن خیابان و اجرای طرح پارک حاشیه ای حل نشده است و تا زمانی که پارکینگ‌های عمومی ساخته نشود این طرح‌ها به شکست منجر می‌شود.

هزینه بر دوش اهالی محل
«درسا ناسوتی» از ساکنان قدیمی خیابان عفیف آباد می‌گوید: پارک حاشیه ای به ظاهر این خیابان نظم داده اما هزینه زیادی را بر دوش اهالی این محله قدیمی شهر گذاشته است. در خانه‌های که 2 یا 3 خودرو وجود دارد اما حداکثر یک پارکینگ دارند همیشه باید بعضی از خودروها کنار خیابان پارک شود.وی به تخلف رایج رانندگان اشاره می‌کند و می‌افزاید: به دلیل اشغال مستمر پارک‌های حاشیه ای، مراجعه کنندگان مغازه‌های تجاری خیابان عفیف آباد با پارک دوبل عرض خیابان را اشغال می‌کنند و تنها با حضور مستقیم پلیس راهنمایی و رانندگی خودرو خود را حرکت می‌دهند.

ظرفیت کم پارکینگ‌های حاشیه‌ای
«سید مجدالدین امینی» وکیل پایه یک دادگستری با اشاره به فواید این طرح می‌گوید: نفس این کار خوب است و باعث ایجاد نظم و ترتیب و فرهنگ سازی در مقوله ترافیک می‌شود اما کسبه و ساکنان این خیابان‌ها متضرر می‌شوند.
وی افزود: این گونه طرح‌ها سال هاست که در تهران اجرا شده و علاوه بر آن زیرساخت‌ها و امکانات دیگری مانند پارکینگ‌های عمومی برای حل مشکل پارک خودروها فراهم شده است اما در شیراز اغلب خیابان‌های مرکزی شهر پارکینگ عمومی ندارند و پارک‌های حاشیه ای ظرفیت اندکی دارند که جوابگوی خودروها نیستند.

طرح شکست می‌خورد
«حسین سعیدی» از کسبه خیابان فلسطین در مورد اجرای این طرح می‌گوید: بیش از 03 سال است که در این خیابان مغازه دارم و خودرو من هر روز از 7 صبح تا 11 شب روبه‌روی مغازه پارک است، با اجرای این طرح امثال من باید هزینه بسیار زیادی متقبل شوند و 03 دقیقه پارک رایگان فایده ای ندارد.
او معتقد است: کسانی که بخواهند تخلف کنند با وجود سیستم هوشمند تخلف می‌کنند و دوبل پارک می‌کنند بنابراین اجرای این طرح منفعتی برای شهروندان ندارد.

معضل بر طرف نمی‌شود
«منصور رازقی» که در خیابان اردیبهشت مشغول به کار است به اجرای این طرح در سال‌های گذشته با استفاده از پارکبان اشاره می‌کند و می‌گوید: چند سال پیش تمام خیابان‌های اطراف توسط پارکبان‌ها اداره می‌شد اما همان زمان هم شاهد پارک دوبل خودروها بودیم و کسی نمی‌توانست از این ماجرا جلوگیری کند بنابراین با الکترونیکی شدن سیستم پارک این معضل برطرف نمی‌شود.

هزینه هنگفت پارک خودرو
«خالد کریمی» که در خیابان معدل مدیریت فروشگاه لوازم التحریری بزرگی را برعهده دارد به تعداد زیاد کارکنان خود اشاره می‌کند و می‌گوید: در چنین مغازه بزرگی افراد زیادی مشغول به کار هستند و در مجموع هزینه هنگفتی بابت پارک خودرو محاسبه می‌شود.وی با اشاره به حق کسبه در پارک خودروهای خود می‌افزاید: برای این‌که این طرح با نارضایتی مواجه نشود متولیان آن بهتر است برای کسبه و افرادی که در این خیابان مشغول به کار هستند، تخفیف و مزایا قائل شوند.

پارکینگ؛ نیاز اصلی طرح
«مریم روزی طلب» از ساکنان خیابان شهید فقیهی معتقد است: علت اصلی ترافیک این معبر تراکم شدید مراکز تجاری و درمانی فاقد پارکینگ است و طرح پارک حاشیه ای به هر صورت علاج این درد نیست.وی به تعدد ساختمان‌های این منطقه اشاره می‌کند و می‌گوید: ساختمان مسکونی ما 04 سال قدمت دارد و طبیعتا پارکینگ نداریم. سال‌ها پیش مبلغ 9میلیون تومان بابت عوارض پارکینگ گروهی پرداخت کردیم اکنون چرا برای پارک خودرو خود مقابل منزل باید به ازای هر ساعت توقف پول پرداخت کنیم؟

طرح موفق
در همین حال مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شیراز با اشاره به وضعیت نامناسب پارک خودروها می‌گوید: بی نظمی در پارک خودروها به خصوص در خیابان‌های شلوغ مرکز شهر که مملو از ساختمان‌های تجاری هستند یکی از مشکلات اساسی ترافیک در کلانشهر شیراز است.«محمد فرخ زاده» در خصوص اقدامات جدید شهرداری و پلیس راهور شیراز برای حل این مشکل می‌افزاید: اجرای طرح کنترل هوشمند پارک حاشیه ای خودرو در 3 معبر پرتردد شهر با موفقیت انجام شده و با کارشناسی‌های صورت گرفته این طرح در خیابان‌های دیگر نیز اجرایی می‌شود.وی اضافه می‌کند: از زمان اجرای کنترل هوشمند پارک حاشیه ای در خیابان‌های سمیه، عفیف آباد و مشکین فام شاهد نظم گسترده ای در این معابر هستیم که باعث کاهش ترافیک این خیابان‌های پر تردد شده است. تا پایان اسفند ماه این طرح در خیابان‌های ستارخان، زرهی و معالی آباد نیز اعمال خواهد شد.فرخ زاده درباره اجرای این طرح در شیراز ادامه می‌دهد: سامانه کنترل هوشمند پارک حاشیه ای برای نخستین بار در کشور اجرا می‌شود و فواید آن باعث شده که مسئولان دیگر شهرها نیز از آن استقبال کنند. در این طرح عامل انسانی در تعیین هزینه و دریافت آن نقشی ندارد و همه چیز با برنامه ریزی قبلی و به صورت هوشمند اعمال خواهد شد.